کاهش مصرف کربوهیدراتها توانایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را برای تنظیم قند خون خود بهبود می بخشد

10 اوت 2019 - مطالعه ی جدید محققان دانمارکی نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در صورت کاهش مصرف کربوهیدراتها و افزایش سهم پروتئین و چربی در رژیم غذایی خود، می توانند تنظیم قند خونشان را بهبود بخشند. این یافته ها برخلاف توصیه های رژیم غذایی معمول برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است.

تغذیه درمانی بخش بسیار مهمی از درمان بهینه ی دیابت نوع 2، محسوب می شود، اما این توصیه ها چندان واضح نمی باشند. به گفته ی اداره بهداشت دانمارک، تا 85٪ از بیمارانی که به تازگی بیماری دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده است، دارای اضافه وزن هستند. به این افراد به طور معمول توصیه می شود که نوعی رژیم غذایی با محوریت کاهش وزن را دنبال کنند، یعنی کالری کمتری را نسبت به آنچه می سوزانند دریافت کنند، و غذاهایی با محتوای چربی کم و مقدار زیاد کربوهیدرات هایی با شاخص گلیسمی پایین، استفاده کنند.

کاهش میزان کربوهیدرات - افزایش پروتئین و چربی

یک جنبه اصلی در درمان دیابت نوع 2، توانایی بیمار در تنظیم میزان قند خون خود است و اکنون تحقیقات جدید نشان می دهد که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات همراه با افزایش سهم پروتئین و چربی، توانایی بیمار را در تنظیم قند خون نسبت به رژیمهای معمول دیابتی بهبود می بخشد. علاوه بر این، باعث کاهش محتوای چربی کبد شده و همچنین بر متابولیسم چربیها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تأثیر مفیدی بر جا می گذارد.

دکتر Thure Krarup از بخش غدد درون ریز در بیمارستان Bispebjerg گفت: هدف ما از مطالعه ی اخیر بررسی تأثیر رژیم غذایی بر کنترل قند خون بدون از دست دادن وزن بود. به همین دلیل از بیماران خواسته شد تا وزن خود را حفظ کنند. مطالعه ما این فرضیه را تأیید کرد که رژیم غذایی حاوی مقادیر کم کربوهیدرات ها، توانایی بیماران را در تنظیم سطح قند خون بدون کاهش وزن همزمان ، بهبود می بخشد. وی ادامه می دهد: یافته های این تحقیق مهم هستند، زیرا ما کاهش وزن را از این معادله حذف کردیم. مطالعات قبلی نتایج متناقضی را ارائه داده اند و کاهش وزن تفسیرهای تعدادی از این مطالعات را پیچیده تر کرده بود.

توصیه های جدید رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در آینده

دکتر Thure Krarupگفت: براساس شواهد در حال رشد، شاید لازم باشد که در توصیه های رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تجدید نظر کنیم، این مطالعه نشان می دهد که با کاهش سهم کربوهیدرات ها در رژیم غذایی و افزایش سهم پروتئین و چربی، می توانیم هم قند خون بالا را درمان کنیم و هم چربی کبدی را کاهش دهیم. دکتر Krarup، با تأکید بر اینکه این یافته ها باید در آزمایشات طولانی مدت و کنترل شده تأیید شوند، گفت: برای بهینه سازی توصیه های رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به تحقیقات گسترده ی دیگری نیاز داریم.

خلاصه ی این مطالعه

 

·        یک رژیم غذایی با میزان کربوهیدرات پایین، پروتئین زیاد و افزایش متوسط میزان چربی، باعث بهبود کنترل گلایسمی(کاهش قند خون بعد از غذا و کاهش قند خون دراز مدت: HbA1c) می شود. HbA1c آزمایش خونی است که برای اندازه گیری میانگین قند خون طی تقریباً دو ماه گذشته مورد استفاده قرار می گیرد.

·        یک رژیم غذایی با محتوای کربوهیدرات کاهش یافته و پروتئین زیاد و افزایش متوسط میزان چربی، میزان چربی انباشته شده در کبد را کاهش می دهد.

·        یک رژیم غذایی با میزان کربوهیدرات کاهش یافته ممکن است برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد، حتی اگر منجر به کاهش وزن آنها نشود.

درباره مطالعه

این مطالعه بخشی از مطالعه ی CutDM بود، که با کمک 4 میلیون کرونی شرکت تعاونی آرلا فودزبرای بررسی تاثیر یک رژیم غذایی با محتوای کربوهیدرات کاهش یافته و افزایش پروتئین و چربی بر قند خون بیماران نوع 2 انجام گردید.

در این مطالعه 28 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 طی مدت 12 هفته شرکت داشتند. به مدت شش هفته، به بیماران رژیم غذایی معمولی دیابت با محتوای کربوهیدرات بالا داده شد و برای شش هفته ی دیگر، ​​به آنها یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم، پروتئین بالا و محتوای چربی متوسط داده شد. این رژیم ها به بیماران بطور تصادفی داده شد.

منبع:

Diabetologia, 2019; DOI: 10.1007/s00125-019-4956-4

www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190810094055.htm